Механізм отримання житлового сертифікату на зруйноване майно.
Внаслідок збройної агресії рф українці втрачають житло та майно. Держава впроваджує механізми для допомоги постраждалим. Один з таких - видача житлових сертифікатів на зруйноване майно. В даній публікації роз’яснимо, як отримати компенсацію за зруйноване чи пошкоджене нерухоме майно.
Житловий сертифікат на придбання об’єкта житлової нерухомості - електронний документ, що підтверджує гарантії держави щодо забезпечення фінансування придбання квартири, іншого житлового приміщення, будинку садибного типу, садового або дачного будинку (у тому числі фінансування придбання такого приміщення/будинку, що буде споруджений у майбутньому, або інвестування/ фінансування його будівництва) в обсязі, що дорівнює грошовій сумі, зазначеній у такому документі.
Отримати компенсацію за пошкоджені/знищені об’єкти нерухомого майна можуть:
1) фізичні особи — громадяни України, які є:
- власниками пошкоджених/знищених об’єктів нерухомого майна;
- замовниками будівництва;
- власниками спеціального майнового права на неподільні житлові об’єкти незавершеного
будівництва, майбутні об’єкти житлової нерухомості або особами, які сплатили часткову ціну такого об’єкта та на користь яких зареєстровано обтяження речових прав на такий об’єкт;
- особами, які здійснили інвестування/фінансування будівництва об’єктів будівництва, щодо яких отримано право на виконання будівельних робіт;
- членами житлово-будівельних (житлових) кооперативів, які викупили квартиру, інше
житлове приміщення в будівлі, будинок садибного типу, садовий або дачний будинок кооперативу, але не оформили право власності на нього;
- спадкоємцями осіб, визначених підпунктами «а» — «ґ» цього пункту
2) об’єднання співвласників багатоквартирних будинків, управителі багатоквартирних будинків, житлово-будівельні (житлові) кооперативи, які здійснюють утримання відповідних будинків, особи, уповноважені співвласниками багатоквартирних будинків.
Для отримання компенсації заявник подає заяву до Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна, уповноваженої розглядати заяви на відповідній території. Така заява подається до Комісії за вибором заявника або в електронній формі, або у паперовій формі.
- в електронній формі – заява подається засобами Єдиного державного вебпорталу
електронних послуг (далі- Портал Дія), зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія), дотримуючись наступного алгоритму дій:
1) встановлює мобільний додаток Порталу Дія (Дія) на електронному носії та проходить електронну ідентифікацію та автентифікацію;
2) відкриває спеціальний рахунок в одному з банків України, з яким Мінцифри укладено відповідний договір електронної інформаційної взаємодії (далі — банк), та перевіряє номер спеціального рахунка (за стандартом IBAN) для виплати компенсації;
3) обирає у мобільному додатку Порталу Дія (Дія) послугу «Компенсація за знищене майно»;
4) подає у мобільному додатку Порталу Дія (Дія) заяву;
5) отримує у мобільному додатку Порталу Дія (Дія) автоматичне повідомлення про реєстрацію поданої заяви та про початок її розгляду;
6) забезпечує доповнення запитуваної інформації у разі надходження відповідних повідомлень у мобільному додатку Порталу Дія (Дія) або додаткове подання документів.
- у паперовій формі – заява подається через центр надання адміністративних послуг, орган
соціального захисту населення або нотаріуса.
Адміністратор центру надання адміністративних послуг, посадова особа органу соціального захисту населення або нотаріус у день звернення особи з метою подання заяви та переліку документів:
1) встановлює особу та повноваження її представника (у разі подання звернення представником);
2) заповнює заяву (з переліком документів, які додаються до заяви) засобами Порталу Дія;
3) роздруковує зареєстровану заяву, інший документ (за бажанням особи) та забезпечує її підписання отримувачем компенсації;
4) видає заявнику примірник зареєстрованої заяви із зазначенням реєстраційного номера заяви та цифрового коду.
Житловий сертифікат використовується отримувачем компенсації для фінансування придбання квартири, будинку чи іншого житла. Обсяг такого фінансування дорівнює грошовій сумі, зазначеній у житловому сертифікаті.
Якщо фактична вартість житла буде більшою, ніж вартість, яка вказана в житловому сертифікаті, отримувач компенсації самостійно сплачує таку різницю.
Житловий сертифікат може бути використаний лише його власником або його спадкоємцем та не може бути відчужений третім особам. Також , отримувач компенсації не має права відчужувати (продавати/дарувати) квартиру, будинок, інше житлове приміщення, придбані (у тому числі проінвестовані/профінансовані) ним з використанням житлового сертифіката, протягом п’яти років.
Житловий сертифікат на придбання об’єкта житлової нерухомості містить таку інформацію:
- відомості про отримувача компенсації;
- наявність/відсутність пріоритетного права на отримання компенсації;
- розмір компенсації, зазначений у рішенні Комісії;
- реєстраційний номер житлового сертифіката в Реєстрі пошкодженого та знищеного майна;
- відомості про рішення Комісії та відповідних органів місцевого самоврядування чи військової адміністрації, на яких ґрунтується видача житлового сертифіката;
- відомості про знищений об’єкт нерухомого майна, за який надається компенсація;
- згенерований QR-код для швидкого розпізнавання скануючими пристроями.
Кабінетом Міністрів України прийнято зміни до Порядку надання компенсації за знищені
об’єкти нерухомого майна, а саме встановлено обмеження по площі до знищених об’єктів нерухомого майна:
- площа квартири не повинна перевищувати 150 кв. метрів;
- площа будинку садибного типу, садового або дачного будинку не повинна перевищувати більше як 200 кв.
Надалі площа, щодо якої не була нарахована компенсація, буде використана у разі подання заяви на компенсацію коштом репарацій або інших джерел, якщо така компенсація буде передбачена нормативно-правовими актами.
Громадяни самі можуть обирати тип житла, його місце розташування, нотаріуса для оформлення угоди. У випадку нав’язування рішень щодо реалізації сертифіката, варто звертатися на гарячу лінію Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України за номером (044) 351-48-00 або на спеціальну лінію НАБУ за номером 0 800 213 200.
За більш детальною інформацією та з будь-яких інших юридичних питань мешканці громади можуть звертатися до Золочівського бюро правової допомоги, з понеділка по п’ятницю з 08:00 до 17:00 за адресою: смт. Золочів, площа Слобожанська, буд. 3, 1 поверх (ліворуч), каб. 6. Контактний телефон: (066) 650-86-68 та електронна адреса: [email protected].
Окрім цього, в Україні діє Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги: 0-800-213-103.
Звернутися по правову допомогу можна телефоном, онлайн або особисто прийти в бюро.
- Щоб отримати усну консультацію, телефонуйте до контактного центру системи БПД за номером: 0 800 213 103. Дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів у межах України безкоштовні. Контактний центр працює в будні з 8:00 до 18:00.
- https://t.me/+380677213103 (безкоштовні дзвінки з мобільного за стосунку Telegram)
- Якщо вам зручно отримати правничу допомогу письмово, напишіть у телеграм-бот https://t.me/LegalAidUkraineBot
- Або звертайтеся до найближчого бюро правової допомоги: https://bit.ly/bpd_buro
За інформацією Золочівського бюро
правової допомоги Харківського МЦ
з надання БВПД.